Jesteś tutaj:
Wydział Komunikacji i Transportu
- Naczelnik Wydziału:
- Zastępca Naczelnika:
- Prawa jazdy
- Rejestracja Pojazdów
- Nadzór nad stacjami kontroli pojazdów i ośrodkami szkolenia kierowców, zarządzanie ruchem na drogach oraz transportu
Do zadań Wydziału Komunikacji i Transportu należy w szczególności:
1. w zakresie komunikacji:
1. w zakresie komunikacji:
- wydawanie i uzupełnianie profili kandydata na kierowcę,
- wydawanie praw jazdy,
- wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
- wymiana zagranicznych krajowych praw jazdy na polskie prawa jazdy,
- wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi,
- dokonywanie w prawach jazdy wpisów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających posiadane uprawnienia,
- potwierdzanie danych zawartych w prawie jazdy osobie wymieniającej polskie prawo jazdy za granicą,
- kierowanie na badania lekarskie kierowców w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem,
- kierowanie na badania psychologiczne kierowców w celu orzeczenia istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem,
- kierowanie na kurs reedukacyjny w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałania narkomanii,
- kierowanie kierowców na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji,
- wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi,
- wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy,
- wykonywanie orzeczeń sądowych w zakresie orzeczonych środków karnych zakazu prowadzenia pojazdów,
- żądanie od innych organów wydających prawa jazdy akt kierowców oraz wysyłanie akt kierowców do innych organów,
- prowadzenie ewidencji osób bez uprawnień,
- prowadzenie archiwum akt kierowców oraz akt osób bez uprawnień,
- sporządzanie sprawozdań wynikających z zakresu działania stanowiska pracy,
- udzielanie informacji dotyczących kierowców oraz osób bez uprawnień na żądanie uprawnionych do tego organów,
- wydawanie decyzji o czasowej rejestracji, rejestracji pojazdów oraz decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów,
- wydawanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdów oraz wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdu w przypadkach przewidzianych przez przepisy prawa,
- wydawanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdów z ruchu,
- zwrot zatrzymanych dowodów rejestracyjnych,
- wydawanie zaświadczeń o posiadanych pojazdach,
- wydawanie zaświadczeń dla celów przerejestrowania pojazdów w innym organie - w przypadku zagubienia dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu,
- dokonywanie zmian danych dot. pojazdu oraz jego właściciela zawartych w dowodzie rejestracyjnym,
- sporządzanie i przekazywanie informacji o zarejestrowanych i wyrejestrowanych pojazdach do organów podatkowych,
- wysyłanie do organów rejestrujących zawiadomień i potwierdzeń dotyczących przerejestrowanych pojazdów,
- przyjmowanie od właścicieli pojazdów zawiadomień o ich zbyciu i nabyciu,
- przyjmowanie zgłoszeń o zastawie rejestrowym, wpisywanie informacji w tym zakresie do dowodu rejestracyjnego,
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań wynikających z zakresu działania stanowiska pracy,
- wysyłanie do zagranicznych organów rejestrujących dowodów rejestracyjnych pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy w kraju,
- prowadzenie archiwum akt pojazdów,
- wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów,
- nadzór nad działalnością stacji kontroli pojazdów, w tym dokonywanie kontroli tych podmiotów,
- przekazywanie danych dotyczących przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- wydawanie diagnostom uprawnień do przeprowadzania badań technicznych,
- cofanie diagnostom uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów,
- wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców,
- nadzór nad szkoleniem kandydatów na kierowców i kierowców:
- nadzór nad działalnością ośrodków szkolenia kierowców oraz działalnością instruktorów nauki jazdy i wykładowców,
- przeprowadzanie kontroli ośrodków szkolenia kierowców z terenu powiatu stalowowolskiego,
- kontrola ośrodków szkolenia kierowców posiadających wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców w innym powiecie, a których infrastruktura znajduje się na terenie powiatu stalowowolskiego,
- prowadzenie ewidencji ośrodków szkolenia kierowców,
- gromadzenie w ewidencji informacji o szkoleniu kandydatów na kierowców i kierowców,
- przeprowadzanie kontroli ośrodków szkolenia kierowców z terenu powiatu stalowowolskiego,
- kontrola ośrodków szkolenia kierowców posiadających wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców w innym powiecie, a których infrastruktura znajduje się na terenie powiatu stalowowolskiego,
- prowadzenie ewidencji ośrodków szkolenia kierowców,
- gromadzenie w ewidencji informacji o szkoleniu kandydatów na kierowców i kierowców,
- przekazywanie danych dotyczących przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- przyjmowanie wniosków o wpis do ewidencji instruktorów nauki jazdy oraz wykładowców a także przekazywanie dokumentacji w tym zakresie do komisji egzaminacyjnej powołanej przez wojewodę,
- dokonywanie wpisów do ewidencji instruktorów nauki jazdy oraz wykładowców,
- wydawanie legitymacji instruktorom nauki jazdy oraz przedłużanie ważności tego dokumentu,
- wydawanie decyzji o skreśleniu instruktorów lub wykładowców z ewidencji,
- zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych, w tym m. in. zatwierdzanie oraz opiniowanie projektów organizacji ruchu, a także informowanie jednostek wprowadzających organizację ruchu o utracie ważności zatwierdzonej organizacji,
- prowadzenie ewidencji projektów zmian organizacji ruchu,
- kontrola wprowadzonych zmian stałej organizacji ruchu,
- udział w pracach zespołu ds. bezpieczeństwa i warunków ruchu na drogach powiatowych i gminnych oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,
- wydawanie zezwoleń na przeprowadzanie zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, zgromadzeń i innych imprez wymagających korzystania w sposób szczególny z dróg gminnych i powiatowych,
- wydawanie uzgodnień w zakresie organizowania procesji, pielgrzymek lub innych imprez
- o charakterze religijnym na publicznych drogach powiatowych i gminnych,
- załatwianie innych spraw przewidzianych w przepisach prawa dla kompetencji starosty, związanych z wydawaniem uprawnień do kierowania pojazdami oraz rejestracją i oznaczaniem pojazdów.
- wydawanie, cofanie i zmiana licencji na krajowy drogowy transport osób i rzeczy,
- wydawanie i cofanie oraz zmiana zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
- wydawanie wypisów z licencji na krajowy drogowy transport osób i rzeczy oraz wypisów z zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
- wydawanie, cofanie i zmiana zaświadczeń na prowadzenie przewozów drogowych na potrzeby własne,
- wydawanie wypisów z zaświadczeń na prowadzenie przewozów drogowych na potrzeby własne,
- przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu informacji dotyczących liczby i zakresu wydanych licencji oraz zezwoleń,
- przekazywanie danych dotyczących przedsiębiorców prowadzących zarobkowy transport drogowy osób i rzeczy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- przekazywanie wskazanych w przepisach prawa informacji dotyczących przedsiębiorców, którym udzielono zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób lub rzeczy do Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego,
- dokonywanie kontroli przedsiębiorców, którym udzielono licencji, zaświadczeń lub zezwoleń w zakresie krajowego transportu drogowego,
- przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw transportu informacji dotyczących liczby i zakresu udzielonych zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji, zezwoleń i wydanych zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne oraz liczby wypisów z tych dokumentów, a także liczby licencji w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
- wystawianie dla przedsiębiorców ubiegających się o licencje wspólnotową zaświadczeń o liczbie pojazdów, dla których został udokumentowany wymóg zdolności finansowej,
- załatwianie innych spraw przewidzianych w przepisach prawa dla kompetencji starosty związanych z wykonywaniem przez przedsiębiorców zarobkowego i niezarobkowego transportu drogowego osób i rzeczy.