Do zadań Wydziału Organizacji i Zarządzania Kryzysowego należy w szczególności:
1. w zakresie obsługi Rady Powiatu:
-
udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu mandatu,
-
wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem sesji Rady Powiatu, a w szczególności gromadzenie materiałów niezbędnych dla prawidłowej pracy Rady i Komisji i przesyłanie ich radnym,
-
prowadzenie dokumentacji związanej z pracą Rady i jej Komisji oraz poszczególnych Radnych,
-
obsługa kancelaryjno – biurowa Rady Powiatu i Komisji - protokołowanie obrad Rady i posiedzeń Komisji,
-
prowadzenie rejestrów:
- uchwał Rady Powiatu,
- wniosków i opinii Komisji,
- interpelacji i zapytań radnych,
- aktów prawa miejscowego;
-
przekazywanie do realizacji uchwał Rady, wniosków Komisji, i interpelacji Radnych Zarządowi, Naczelnikom Wydziałów oraz nadzór nad terminowym ich załatwieniem,
-
przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady,
-
przekazywanie aktów prawa miejscowego do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego,
-
sporządzanie sprawozdań z realizacji uchwał Rady,
-
organizowanie dyżurów radnych,
-
organizowanie i obsługa dyżuru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady Powiatu, prowadzenie rejestru spraw zgłaszanych przez obywateli oraz podejmowanie działań dla ich rozpatrzenia,
-
wprowadzanie dokumentów z sesji i posiedzeń Komisji do Biuletynu Informacji Publicznej.
2) w zakresie obsługi Zarządu Powiatu:
-
ustalanie porządku obrad Zarządu w oparciu o przedłożone dokumenty zgodnie z dyspozycją Przewodniczącego Zarządu oraz Sekretarza,
-
przedkładanie Członkom Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi materiałów na posiedzenie Zarządu zgodnie z ustalonym porządkiem,
-
protokołowanie posiedzeń Zarządu Powiatu,
-
przekazywanie do realizacji postanowień Zarządu wraz z uchwałami i przedłożonymi materiałami na stanowiska pracy,
-
prowadzenie rejestrów:
- uchwał Zarządu,
- upoważnień udzielonych przez Zarząd.
-
opracowywanie sprawozdań z prac Zarządu w okresie międzysesyjnym,
-
kontrola wykonania uchwał Zarządu,
-
wprowadzanie dokumentów do Biuletynu Informacji Publicznej z posiedzeń Zarządu Powiatu,
-
realizacja i koordynacja zadań w zakresie organizacji i funkcjonowania nieodpłatnej pomocy oraz edukacji prawnej.
3. w zakresie spraw osobowych:
-
prowadzenie spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu,
-
planowanie funduszu zatrudnienia,
-
koordynowanie szkoleń, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników,
-
prowadzenie spraw emerytalno - rentowych pracowników,
-
prowadzenie spraw związanych z praktykami studenckimi i uczniowskimi,
-
sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia,
-
prowadzenie spraw socjalnych pracowników – nadzór nad realizacją zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
-
współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy.
4. w zakresie spraw organizacyjnych:
-
opracowywanie projektów Statutu Powiatu i Regulaminu Organizacyjnego Starostwa i przygotowywanie niezbędnych zmian,
-
opracowywanie projektów zarządzeń Starosty z zakresu spraw organizacyjnych,
-
prowadzenie zbioru zarządzeń Starosty,
-
prowadzenie zbioru wydawanych upoważnień i pełnomocnictw do załatwiania spraw w imieniu Starosty,
-
prowadzenie zbioru porozumień w sprawie:
a) wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej,
b) powierzenia zadań publicznych jednostkom samorządowym,
-
organizacja i nadzór nad załatwianiem skarg i wniosków obywateli oraz przyjęć interesantów,
-
prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków wpływających do Starosty, oraz przekazywanie ich do załatwienia Wydziałom i kierownikom jednostek organizacyjnych,
-
kontrola terminowego załatwiania skarg i wniosków przez Wydziały i jednostki organizacyjne oraz opracowywanie w tym zakresie zbiorczych analiz i sprawozdań,
-
prowadzenie zbioru protokołów z kontroli zewnętrznych, koordynowanie i nadzorowanie realizacji wniosków z kontroli,
-
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie wniosków lub opinii związanych z tworzeniem, łączeniem, podziałem, znoszeniem oraz ustalaniem granic jednostek samorządu terytorialnego,
-
współdziałanie w organizowaniu i przeprowadzaniu wyborów do Rady Powiatu oraz referendum,
-
prowadzenie spraw związanych z organizacją powiatowych jednostek organizacyjnych,
-
administrowanie Biuletynem Informacji Publicznej i współdziałanie z informatykami w tym zakresie,
-
tworzenie i wdrażanie szablonów pism, ścieżek obiegu, rejestrów w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją oraz koordynacja wdrażania Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją i współdziałanie w tym zakresie z informatykami,
-
realizacja i koordynacja zadań w zakresie załatwiania petycji,
-
realizacja i koordynacja zadań w zakresie organizacji i funkcjonowania nieodpłatnej pomocy oraz edukacji prawnej,
-
realizacja i koordynacja zadań w zakresie funkcjonowania procedur zgłoszeń naruszeń prawa na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17, z późn. zm. ) oraz krajowych przepisów prawa implementujących tę dyrektywę,
-
organizowanie głównego stanowiska kierowania Starosty,
-
prowadzenie spraw związanych ze wsparciem państwa gospodarza (HNS),
-
działalność kontrolna Starosty w zakresie spraw obronnych;
5) w zakresie spraw społecznych:
-
sprawowanie nadzoru nad fundacjami mającymi siedzibę na terenie powiatu w zakresie określonym w ustawie o fundacjach,
-
sprawowanie nadzoru nad stowarzyszeniami w zakresie wynikającym z ustawy prawo o stowarzyszeniach,
-
wydawanie zezwoleń na sprowadzanie zwłok i szczątków ciała ludzkiego z obcego państwa,
-
przygotowywanie decyzji o zakazie przeprowadzania imprez masowych na terenie powiatu lub jego części na czas określony lub do odwołania,
-
przechowywanie rzeczy znalezionych oraz poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru,
-
prowadzenie ewidencji rzeczy znalezionych.
6) w zakresie spraw kancelaryjnych:
-
prowadzenie kancelarii ogólnej Starostwa,
-
przyjmowanie korespondencji wpływającej do Starostwa oraz przekazywanie jej do Wydziałów,
-
wysyłanie korespondencji,
-
obsługa elektronicznej skrzynki podawczej.
7) w zakresie obsługi sekretarskiej:
-
prowadzenie sekretariatu Starosty i Wicestarosty,
-
obsługa przyjęć interesantów,
-
realizowanie zadań związanych z funkcjami reprezentacyjnymi Starosty, organizowanie jego kontaktów i narad z przedstawicielami organów administracji rządowej i samorządowej oraz z organizacjami politycznymi, społecznymi itp.,
-
prowadzenie harmonogramu wykorzystania samochodów służbowych,
-
wykonywanie czynności kancelaryjnych zgodnie z kartą zadań stanowiska pracy,
-
obsługa systemu służącego do podpisu elektronicznego pism kierowanych do podpisu przez Starostę i Wicestarostę.
8. w zakresie spraw archiwum zakładowego:
-
nadzór nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych, w szczególności w zakresie doboru klas z wykazu akt do załatwianych spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia akt spraw,
-
przejmowanie dokumentacji spraw zakończonych z poszczególnych komórek organizacyjnych,
-
przejmowanie dokumentacji niearchiwalnej po jednostkach organizacyjnych, których działalność ustała i które nie mają sukcesora oraz dla których organem założycielskim lub sprawującym nadzór był organ jednostki samorządu terytorialnego,
-
przejmowanie dokumentacji ze składu chronologicznego,
-
przejmowanie dokumentacji elektronicznej na informatycznych nośnikach danych, zgromadzonych w składzie informatycznych nośników danych, których zawartości nie skopiowano do systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją,
-
przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji,
-
przeprowadzanie skontrum dokumentacji,
-
udostępnianie przechowywanej dokumentacji,
-
wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego w przypadku wznowienia sprawy w komórce organizacyjnej,
-
inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz udział w jej komisyjnym brakowaniu,
-
przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania i udział w ich przekazaniu do właściwego archiwum państwowego,
-
sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności archiwum zakładowego i stanu dokumentacji w archiwum zakładowym,
-
przygotowywanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej z zakresu archiwizowanych dokumentów.
9. w zakresie obrony cywilnej:
-
planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
-
ustalanie zadań obrony cywilnej dla organów samorządu terytorialnego i innych jednostek organizacyjnych, których organem założycielskim jest powiat,
-
dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań,
-
opracowywanie planów obrony cywilnej powiatu oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej gmin,
-
organizowanie szkoleń, ćwiczeń obrony cywilnej, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
-
przygotowanie i zapewnienie działaniami systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
-
tworzenie i przygotowywanie do działania formacji obrony cywilnej,
-
przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności oraz prowadzenie akcji ratunkowych,
-
planowanie i przygotowywanie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy lekarskiej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
-
koordynowanie działań w zakresie zabezpieczenia ludności w wodę w warunkach kryzysowych oraz dl urządzeń specjalnych do likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
-
wykonywanie innych zdań obrony cywilnej określonych w odrębnych przepisach oraz przez Szefa Obrony Cywilnej Powiatu i Województwa.
10) w zakresie spraw obronnych:
-
wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej,
-
obsługa pod względem organizacyjnym technicznym Powiatowej Komisji Lekarskiej,
-
doręczanie kart powołania do wojska w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej /tzw. akcja kurierska/,
-
współpraca w wyżej wymienionych sprawach z Wojskowym Komendantem Uzupełnień wraz z Prezydentem Miasta Stalowa Wola i Wójtami Gmin w powiecie,
-
organizacja i szkolenie zespołu stałego dyżuru Starosty oraz nadzór nad systemem stałych dyżurów w powiecie stalowowolskim,
-
opracowywanie planów i dokumentów związanych z realizacją procesu osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa,
-
przygotowywanie i opracowywanie dokumentów związanych z przygotowaniem Starostwa do wykonywania zadań w czasie zagrożenia i wojny,
-
przygotowanie ramowych planów Działalności Obronnej i Szkolenia Obronnego na terenie Powiatu,
-
sporządzanie i przesyłanie do Wojewody Podkarpackiego w Rzeszowie sprawozdań z:
a) realizacji zadań związanych z Akcją Kurierską Administracji Publicznej,
b) szkolenia obronnego.
11) w zakresie bezpieczeństwa publicznego oraz współpracy z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami:
-
przygotowywanie projektów planów i harmonogramów działania Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
-
prowadzenie stałej obsługi biurowej prac Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
-
opracowywanie dla potrzeb działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku sprawozdań i analiz w zakresu bezpieczeństwa w powiecie,
-
podejmowanie czynności polegających na skoordynowaniu działań powiatowych służb, inspekcji i straży w celu poprawy bezpieczeństwa na terenie powiatu,
-
przygotowywanie rocznego sprawozdania z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku celem przedłożenia Radzie,
-
koordynacja w zakresie realizacji programu zapobiegania przestępczości oraz bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.
1
2) w zakresie zarządzania kryzysowego:
-
podejmowanie działań związanych z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu,
-
gromadzenie i przetwarzanie danych zagrożeń o siłach i środkach, które mogą być użyte w sytuacjach kryzysowych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze powiatu,
-
monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze powiatu oraz przekazywanie dla gmin ostrzeżeń o zagrożeniach,
-
opracowywanie i przedkładanie Wojewodzie do zatwierdzenia Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego,
-
opiniowanie i przedstawianie do zatwierdzenia Staroście gminnych planów reagowania kryzysowego,
-
planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu reagowania na potencjalne zagrożenia,
-
wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu,
-
współdziałanie z właściwymi służbami, strażami i inspekcjami w zakresie przeciwdziałania skutkom zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
-
realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
-
współpraca z gminnymi zespołami zarządzania kryzysowego,
-
obsługa aplikacji komputerowych stosowanych w systemie zarządzania kryzysowego.
14) w zakresie Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego:
-
podejmowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego do koordynacji działań w razie zdarzeń kryzysowych,
-
współdziałanie z Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Podkarpackiego w zakresie wymiany informacji w zarządzaniu kryzysowym,
-
współdziałanie z sąsiednimi powiatowymi centrami zarządzania kryzysowego w zakresie zarządzania kryzysowego,
-
gromadzenie, aktualizowanie baz danych i innych narzędzi dla potrzeb Centrum oraz współdziałanie w tym zakresie z Wydziałami Starostwa, Gminnymi Centrami Zarządzania Kryzysowego, administracją zespoloną i niezespoloną oraz innymi służbami, inspekcjami i organizacjami pozarządowymi,
-
organizowanie przetwarzania, sprawdzania i przekazywania informacji dotyczących sytuacji nadzwyczajnych,
-
opracowywanie procedur dotyczących uruchomienia i koordynacji działań w zakresie udzielania pomocy humanitarnej,
-
stałe utrzymywanie kontaktu z instytucjami realizującymi ciągły monitoring środowiska,
-
stała wymiana informacji ze służbami dyżurnymi administracji zespolonej i niezespolonej oraz innymi służbami i inspekcjami,
-
pełnienie funkcji całodobowej służby dyżurno - operacyjnej.