Starostwo Powiatowe w Stalowej Woli,
ul. Podleśna 15, 37 – 450 Stalowa Wola

Zawiadomienie o zbyciu/nabyciu zarejestrowanego pojazdu
 
Podstawa prawna:
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym,
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów,
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września
    2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów
    w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.
Dokumenty wymagane do załatwienia sprawy:
  1. Dokument lub dokumenty, na podstawie, których nastąpiło zbycie albo nabycie pojazdu podlegającego rejestracji.
  2. Dokument określający tożsamość właściciela:
  • dla osoby fizycznej dowód osobisty
  • dla osoby prawnej aktualne oryginały wyciągu z rejestru sądowego ze wskazaniem osób uprawnionych do reprezentacji podmiotu
  1. Pełnomocnictwo – w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę
    (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez jej organy lub prokurenta).
Opłata:
  • Za przyjęcie zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu pojazdu opłat się nie pobiera.
  • W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę skarbową 17,00 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu – zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o opłacie skarbowej).
Miejsce złożenia dokumentów: Wydział Komunikacji, ul. Podleśna 15, 37-450 Stalowa Wola II piętro - sala obsługi nr 211, tel. 15 643 36 38, 15 643 36 39, 15 643 36 45, 15 643 36 46.
Sposób i termin załatwienia sprawy: Niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów
Uwagi:
  • Istnieje również możliwość zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu drogą pocztową. Należy wówczas przesłać zawiadomienie o zbyciu lub nabyciu pojazdu wraz z kopią dokumentu (dokumentów), na podstawie którego (których) nastąpiło zbycie pojazdu,
  • zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu można także dokonać elektronicznie za pośrednictwem platformy
    e-PUAP
    : https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/motoryzacja-i transport/rejestracja-pojazdu/zawiadomienie-o-zbyciu-pojazdu-2 jak również za pośrednictwem strony internetowej gov.pl
  • W przypadku zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu pojazdu będącego przedmiotem współwłasności, zawiadomienie
    może złożyć każdy ze współwłaścicieli, przedkładając pełnomocnictwo. W przypadku zawiadomienia o zbyciu jeden z właścicieli może złożyć oświadczenie, że działa za zgodą większości współwłaścicieli.
  • Przy zawiadamianiu o nabyciu pojazdu należy obowiązkowo przedstawić wszystkie dokumenty przenoszące prawo własności - pomiędzy osobą lub innym podmiotem widniejącym w dowodzie rejestracyjnym pojazdu - a osobą lub innym podmiotem, który zgłasza nabycie pojazdu.
  • Nabywca lub zbywca pojazdu, który zgodnie wymaganym przepisami prawa nie dokonał w ustawowym terminie jego rejestracji bądź nie zawiadomił starosty o nabyciu albo zbyciu pojazdu, podlega karze pieniężnej, o której mowa
    w art. 140mb ustawy – Prawo o ruchu drogowym (dotyczy przypadków zaistniałych po 31 grudnia 2019 r.).